פיזיקה בהנחיית: 'פרופ בת-שבע אלון
כיצד ניתן לחזק את הזיקה בין מושגים מדעיים הנלמדים בבית הספר לבין מושגים ספונטניים המתפתחים באופן טבעי? כלומר מהו הקשר בין ידע נאיבי לבין ידע מובנה, כגון מושגים במכניקה...
הנלמדים במסגרת לימודי הפיזיקה? מחקרים רבים מראים כי תלמידים הלומדים מכניקה בכל הרמות חווים קושי בהבנת המושגים, ולעיתים קרובות ממשיגים אותם באופן שאינו בהלימה עם המושגים המקובלים בפיזיקה )1999, McDermott .)דרכי ההוראה המסורתיות לא נותנות מענה לקושי זה עבור תלמידים רבים. נושא זה מעסיק חוקרים רבים בהוראת הפיזיקה אשר בוחנים אסטרטגיות שונות להתמודדות עם קושי זה, למשל על ידי חיפוש דרכים ללמידה פעילה המאפשרים ללומדים לחבר בין ידע נאיבי לידע מדעי )Melzer 2012 .)הנחת יסוד של עבודה זו היא שהתנסות גופנית יכולה לשמש כמשאב ייחודי המאפשר למידה של רעיונות מורכבים בתחום הפיזיקה באמצעות קישורם להתנסות היומיומית של גוף האדם עם הסביבה. מחקרים מצביעים על תפקידה החשוב של אינטואיציה מעוגנת גוף באינטראקציה עם הסביבה ובפתרון ,)Smith & DiSessa, 1993( בעיות (1983, McCloskey; 1982, Clement .(תיאוריות ומחקרים המבוססים על גישת ה-Embodiment , שהיא פרדיגמה במדעי הקוגניציה הרואה בגוף ובמוח יחידה אחת (2001, Smith, & Scheier, Schöner, Thelen ,( מצביעים על הפוטנציאל של גישה מעוגנת גוף ללמידה. בעבודה זו פיתחנו גישת הוראה - ''פדגוגיה מעוגנת גוף'' ללמידת פיזיקה (זהר, 2015 ;2015, Eylon, Bagno, Zohar .(החזון הוא לפתוח ערוצי למידה ללומדים שחוששים מלימודי פיזיקה או חווים קשיים במהלך הלמידה. כמו כן, חקרנו את הפוטנציאל של גישת ההוראה בלימוד מושגים פיזיקליים מורכבים. אנו מתארים שני חקרי מקרה של תלמידות תיכון, שלמדו בגישה שפיתחנו מושגים מורכבים בפיזיקה, שיווי משקל ו'מהירות זוויתית'. בתהליך הלמידה כולו ניכרה תרומתה של גישת ההוראה להבנת המושגים. בפרט, מצאנו שבעבודות הסיכום שהציגו התלמידות באה לידי ביטוי הבנה מושגית עמוקה, יצירתיות ועומק פילוסופי ורגשי (זהר, 2018 ;2017, Abrahamson, Eylon, Bagno, Zohar .(אנו מנסים לאפיין את התהליכים שהובילו לתוצאות אלו, בעזרת ניתוח איכותני של האופניות השונות בתהליך הלמידה (Multimodal . (Analysis