מדע, אמנות, ומה שביניהם

מפגשים בין מדע לאמנות, והחלפת רעיונות בין מדענים ואמנים

 

אוצר: יבשם עזגד

 

 

האמנות העכשווית, המושגית, ממש כמו המדע, יוצאת לדרכה מגרעין פנימי, מרעיון שנובט בדעתם של היוצרים, האמנים או המדענים. בהמשך מתחולל תהליך של זיקוק, בידוד, וניסוי. הדיוק והעקביות הם ערכים מרכזיים בשני עולמות אלה, שנראה שלא רק שאינם רחוקים כל-כך זה מזה, אלא למעשה יש ביניהם שילוב רעיוני לא מבוטל.

מכון ויצמן למדע, כארגון עולמי מוביל במדע, רואה באמנות פעילות משלימה, המאפשרת למדענים ולאמנים כאחד להתבונן בעולם בעת ובעונה אחת מגובה רב יותר - ובאופן בוחן ומדויק יותר. במילים אחרות, הסינרגיה המתחוללת לעיתים בין שני התחומים – ובין שתי נקודות מבט אלה - עשויה לאפשר למדענים ולאמנים כאחד להגיע להישגים משמעותיים יותר במסע המתמשך להבנת העולם ומקומנו בתוכו.

על בסיס התפיסה הזאת, מוצגות בשנים האחרונות, בחללי עבודה שונים במכון ויצמן למדע, תערוכות אמנות - ובעיקר אמנות ישראלית עכשווית.

לאה גולדברג (1911 – 1970), נולדה בגרמניה, גדלה בקובנה, ליטא, עלתה לארץ ישראל (1935), הצטרפה לחבורת "יחדיו" של אברהם שלונסקי ונתן אלתרמן, ומאז, כפי שאומרים, הכל היסטוריה הטבועה עמוק ברוח הישראלית. רובנו למדנו להכיר את גולדברג כמשוררת, סופרת, מחזאית, מתרגמת, מבקרת, פרופסור לספרות, וכלת פרס ישראל. היא...
האם קו יכול להיות מורכב מנקודות? אם זוכרים שנקודה, בגיאומטריה, מוגדרת כמציינת מקום מדויק, כשהיא עצמה חסרת ממדים כלשהם, אפשר להבין כיצד ומדוע התפתח סביבה ויכוח עמוק. היוונים הקדמונים – שדבקו בהגדרת אפס הממדים של הנקודה - סברו שהתשובה על השאלה הזאת שלילית. כלומר, שקו, שהוא בעל ממד אחד, לא יכול להיות...
ילדים נולדים, צמחים נובטים, ולעת בגרות שניהם פורחים, מושכים, ותשוקתם בוערת אל הזוויג השני, מה שמאפשר להם להעביר את תכונותיהם ומשאביהם לדור הבא. הפריחה היא התקופה היפה, האטרקטיבית והסוערת כאחד של החיים. אבל לאחר מימוש התכלית הזאת, הפרחים – כמו בני האדם - מתעייפים, מאבדים, אט אט את מתח הרקמות שלהם,...
מה מתרחש מעבר לאופק? מה יתגלה אם וכאשר תיפתח דלת סגורה? זיוה בוטנר מצלמת ומקבעת מצבים דינמיים שמסתירים יותר מכפי שהם מגלים. בצילומיה, השמש שוקעת והדלתות סגורות – אבל הפרחים פורחים במלוא חיותם המשכרת. "מאז שאני זוכרת את עצמי", היא אומרת, "אני מצלמת בזיכרוני. גם ללא מצלמה". האם מדובר בסדרות של תקווה...
בציון התפר שבין יום השנה ל-7 באוקטובר על השלכותיו, לבין תחילתה של שנה חדשה, שאין לדעת מה צופנת בחובה, בחרנו, אגודת המעצבים הגרפים בישראל וקהילת 'עיצוב חברתי', לצאת בפרויקט הפצת גלויות של תקווה, התקווה שלא שוכחת, אבל מייחלת למשהו אחר. לקול הקורא שפרסמנו נענו עשרות מעצבים ומעצבות, עם כ- 195 עיצובים,...
מדענים שאפתניים שביקשו להבין את המנגנונים המולקולריים המונחים בבסיסה של האבולוציה, הציתו את עניינו ודמיונו של מ"ק אשר. רוח הזמן – רוח של שינוי וחידוש מתמיד – הובילה אותו לפיתוח ענף מחקר חדש שאפשר לכנותו בשם "ריצוף אבולוציוני". במקום השאלה הוותיקה הקשורה לדרכים לריצוף של מישור באמצעות אריחים זהים,...
מבנים גיאומטריים ו"מערכות היחסים" שהם מנהלים בינם לבין עצמם, ועם גופים אחרים, הן הנושא שמרתק ומעסיק את גליה לוצקי, בוגרת האוניברסיטה הפדגוגית של מוסקבה במתמטיקה. אבל בה בעת, היא מנסה לבחון את הדרך שבה משחקי גומלין בין תבניות מסודרות עשויות לחשוף את קו הגבול בין האמיתי לדמיוני. ההשתקפויות ההדדיות של...
ציורי נוף בקמפוס מכון ויצמן למדע, באמצעות סמרטפון אינטואיציה היא הכלי הראשון של מיכאל זלטקין. הסמארטפון, או כפי שהוא מכנה אותו, "הסטודיו שלי", רק מספק את הטכנולוגיה ואת המקום שבו מתחולל מעשה היצירה. את הממדים הקטנים של מסך הסמארטפון, הוא רואה כיתרון. את מגוון הכלים הדיגיטליים הוא רותם בסגנון שמבוסס...
התערוכה מוצגת במתחם המערך לקידום נשים במדע ולשוויון מגדרי  
מאות, ולעתים אפילו אלפי אנשים נכנסים מדי יום בשערי מכון ויצמן למדע. כולם מודעים היטב למקום החשוב של האסתטיקה והיופי בחיי המכון. הגינון המוקפד, העצים הצעירים, לצד הוותיקים, המגוון, הטיפוח המוקפד, כל אלה מרחיבים את הלב וקוראים לכולנו ליצור יצירות שיעמדו בסטנדרטים הגבוהים של הסביבה שבה אנו חיים...
יהושע גריפית נוסע. כך כתב-הכריז גדעון עפרת בשנות ה-90 של המאה שעברה. לפי עפרת, גריפית – בציוריו - נסע באותן שנים במרחב, באמצעות מכוניות, רכבות חשמליות, אניות, כרכרות, אופנועים, אווירונים, סוסים, סירות מפרש, או מנוע, גונדולות, ובכל מה שיכול היה לקחת אותו הרחק מכאן, במסע של התנתקות, של התרחקות, של "...
40 מדענים ואמנים, משמונה ארצות, מציגים מעבודותיהם בתערוכה בין-לאומית רחבת היקף: מפה מפה שעל הקיר – מיפוי באמנות ובמדע. באחת מהסצינות היותר זכורות ב"המלך ואני" (1956, במאי וולטר לאנג), בשיעור הראשון שבו אנה לאונאוונס (דבורה קר) מלמדת את ילדיו הרבים של מונגקוט, מלך סיאם (יול ברנר), היא מראה להם את...