צוות מוביל:
- ד"ר נדב ארנפלד
- ד"ר נדב מרקו
- פרופ' טל גלעד
צוות פרויקט:
- ד"ר יעל נוריק
- לאה קורצוויל
תקציר:
עשרות מיליונים של בני אדם מפונים מבתיהם מדי שנה ברחבי העולם מסיבות הקשורות באסונות אקלים (כמו שיטפונות, שריפות, וסופות) או בגלל קונפליקטים אלימים ומלחמות (כמו מלחמת השביעי באוקטובר).
בין שאר ההשלכות של פינוי מהבית, ישנן השלכות להפרעה בלימודים של הילדים והנוער.
בתגובה, סוגים שונים של מסגרות חינוכיות נוסדות להציע תמיכה לימודית, חברתית ורגשית.
כיוון שיש עלייה עולמית בפינויים שלא מבחירה, ולאור המורכבות של הוראה ולמידה במצבים האלו, מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את האתגרים וההתאמות של המורים לתלמידים מפונים.
אמפירית, המחקר מתבסס על ההקשר הישראלי, ועל המפונים בצפון ובדרום הארץ בעקבות ארועי השביעי באוקטובר והמלחמה שבאה בעקבותם.
מתודולוגית, אנחנו עורכים ראיונות חצי מובנים עם מורים בשלוש מבנים אירגוניים:
(1) בתי הספר הזמניים שהוקמו בבתי מלון, מוסדות תרבות, מכללות, וכו'
(2) בתי הספר באיזורים שאינם פונו, שקולטים לתוכם תלמידים מפונים,
(3) ובתי הספר שנפתחים מחדש באיזורים המפונים לאחר השיבה הביתה.
מושגית, אנחנו בונים על מסגרת המעגלים האדפטיביים (גנדרסון והולינג, 2002) ואקולוגיות הלמידה של מורים (ארנפלד, 2022) על מנת להבין את ההתאמות הפדגוגיות והמוסדיות שנעשות לקליטת המפונים.
השלכות יכללו אסטרטגיות לתמיכה במורים במצבי חירום, בעת שהם תומכים ברציפות הלמידה והחינוך של ילדי משפחות המפונים.