צוות מוביל:
- ד"ר מרב סיאני
- פרופ' ענת ירדן
מזכירות ואדמיניסטרציה:
ליאור שדהתקציר:
החל מ- 2016, נושא האבולוציה נכנס לתכנית הלימודים של הוראת הביולוגיה בחטיבה העליונה ושל תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים. לפיכך, עלה הצורך לחקור האם ישנם קשיים בהוראת התחום שנחשב שנוי במחלוקת בקרב מגזרים שונים בישראל ובעולם. המחקר העלה קשיים תאולוגיים ופדגוגיים בהוראה ולמידה של אבולוציה. בעקבות ממצאים אלו עלה הצורך לקיים השתלמויות מורים בנושא ובכך להעשיר את הידע המדעי והפדגוגי של המורים לביולוגיה ולמדע וטכנולוגיה. יתר על כן, עלה הצורך להציע תכנית להוראת אבולוציה כחלק מתוכנית הלימודים בגנטיקה על מנת להפחית את ההתנגדות לאבולוציה בקרב תלמידים. בנוסף, פותחו שלוש פעילויות מקוונות ממוקדות תלמיד העוסקות באבולוציה של האדם, מאחר ונושא זה פחות מוכר למורים. הפעילויות פותחו בסביבת PeTeL שהיא מערכת למעקב וניהול למידה(LMS) , וניתן להתנסות בהם ב"מאגר המשותף" של סביבת הלמידה. בעתיד הקרוב אנו מתכוונים לפתח שאלונים דיאגנוסטיים בסביבת PeTeL על מנת לאבחן תפיסות חלופיות של התלמידים בנוגע לאבולוציה, ובהמשך לפתח פעילויות אשר יטפלו בתפיסות חלופיות אלו.
לקריאה נוספת:
- Siani, M., & Yarden, A. (2020). Evolution? I Don’t Believe in It. Theological Tensions Surrounding the Implementation of Evolution in the Israeli Curricula. Science & Education, 29:411- 441.
-
Siani, M., & Yarden, A. (2022). Introducing evolution of the human lactase gene using an online interactive activity. The American Biology Teacher, 84(1), 16-21.
-
Siani, M., Stahi-Hitin, R., & Yarden, A. (2022). Student Opposition to Learning Evolution and how Teachers Deal with this Following a Teacher Training Course. Journal of Science Teacher Education, 33(7), 764-785.
-
Siani, M., & Yarden, A. (2022). “I Think that Teachers Do Not Teach Evolution Because It Is Complicated”: Difficulties in Teaching and Learning Evolution in Israel. International Journal of Science and Mathematics Education, 20(3), 481-501.
-
Siani, M., & Yarden, A. (2022) Opportunities to deal with human evolution. In: Learning Evolution through Socioscientific Issues. Aveiro: UA Editora.
-
Stahi-Hitin, R., & Yarden, A. (2022). Scientists’ and teachers’ attitudes toward relating to religion when teaching evolution. Evolution: Education and Outreach, 15(1), 18-31.
-
Stahi-Hitin, R., & Yarden, A. (2022). Should high-school biology teachers relate to students’ religious faith when teaching evolution? The perspective of Jewish teachers. International Journal of Science Education, 44(7), 1186-1207.
-
Stahi-Hitin, R., & Yarden, A. (2022). Evolution education in light of religious science teachers’ and scientists’ conceptions of evolution and religion. Evolution: Education and Outreach, 15(1), 1-16.
- סיאני מ., אמיר ר., פילר ע. (2018). אשנב לאבולוציה. בהוצאת המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע, והמרכז הארצי להוראת הביולוגיה. 35 עמודים
- סיאני, מ. (2023). לומדים גנטיקה – חושבים אבולוציה. בהוצאת המחלקה להוראת המדעים מכון ויצמן למדע, והמרכז הארצי להוראת הביולוגיה. 59 עמודים.