צוות מוביל:
- פרופ' ענת ירדן
- ד"ר ערן זפרני
צוות פרויקט:
- הפרויקט הוא שיתוף פעולה בין חוקרים ומנחים מארבעה מוסדות אקדמיים בישראל: הטכניון, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל-אביב ומכון ויצמן למדע. מקבוצת מדעי החיים במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע השתתפו:
- ד"ר גילת בריל
- ד"ר קרין הלוי
- ד"ר ערן זפרני
מזכירות ואדמיניסטרציה:
ליאור שדהתקציר:
פרויקט דיאלוגוס מכוון לקידום הלמידה וההוראה הדיאלוגיים בקרב תלמידי חטיבת הביניים בבתי הספר בישראל.
למידה דיאלוגית מתרחשת במהלך השתתפות בשיח לימודי מורכב שבו הרעיונות והמחשבות של התלמידים לא רק מובעים בכיתה, אלא גם נסמכים על רעיונות ומחשבות של עמיתיהם ועל הידע הנלמד בתחום התוכן. בצורה זו, הלמידה הופכת להיות פעולה שיתופית ודיאלוגית שבה הדברים הנאמרים על ידי יחידים תורמים להבנה של האחר ושל הכלל.
במסגרת הפרויקט פותחו תשעה ימי שיא המציגים כלים ואסטרטגיות להוראה היוצרת הזדמנויות לשיח דיאלוגי עשיר בין תלמידים סביב תופעות מדעיות, מתמטיות או פילוסופיות. כל יום שיא הוא רצף של שלושה שיעורים כפולים, שבהם מתכוננים התלמידים לקבל החלטה או להציע פתרונות בנושא שנוי במחלוקת מוסרית-חברתית. בסוף היום, הנושא מוצג כשאלה מרכזית שיש לענות עליה בפעילות בינתחומית המשלבת את התובנות של התלמידים משלושת תחומי הידע.
בפיתוח הפרויקט השתתפו חוקרים ומנחים מארבעה מוסדות אקדמיים בישראל, ועד כה לימדו אותו 38 מורים ולמדו במסגרתו כ-650 תלמידים.
לקריאה נוספת:
שמורת טבע, עלון מורי הביולוגיה, גיליון 203 : הוראה ולמידה דיאלוגיות
לדף הבית של הפרויקט