Date:
15.3.22
Tuesday
Hour: 13:50

מסך מחברות שחורות | שלומי אלקבץ

שני יומנים מצולמים ביים שלומי אלקבץ בלי אחותו, שותפתו ליצירה, והם עוסקים בה, בהם, בקולנוע ובקשר הייחודי שלהם כאחים וכיוצרים.

מועדי הקרנות:
ויויאן - יום שלישי 15.3.22 בשעה 20:00 לרכישת כרטיסים לסרט זה 
רונית - יום חמישי 31.3.22 בשעה 20:00 לרכישת כרטיסים לסרט זה (פרטים נוספים בהמשך בתאריך 31.3.22)

'מחברות שחורות' זוכה פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים 2021, יוקרן בשני חלקים בחודש מרץ, כאשר בתום הקרנת החלק השני, תתקיים שיחה עם הבמאי -שלומי אלקבץ.

'אדם כותב את חייו. כל השיחות אותן ניהל הן שיחה אחת. כל האנשים שהכיר הם איש אחד. כל הזמנים בהם חי הם זמן אחד, ומותו הוא הנצח – ולכן הוא בז לנצח. אדם מתעד את חייו דרך מושאי אהבתו, וכל המושאים הם אהבה אחת. 

כשקורא בקלפים, ברבר ממוצא מרוקאי, מנבא את מות אחותו, אח מחליט לצאת למסע לשכתוב ההווה והעתיד בניסיון להצילה. הזמן האבוד שבו הם חיים/חיו מצולם ביומני וידיאו. דרך הקולנוע הם מהגרים מעיר לעיר, ממזרח למערב, מהעלילתי לדוקומנטרי, מהמוות אל החיים, בניסיון לשנות את הנבואה. אבל את הנבואה אין לשנות, בקולנוע כמו בחיים'.
שלומי אלקבץ

שלישי | 15.3.22 | 20:00
מסך מחברות שחורות: ויויאן

החלק הראשון של 'מחברות שחורות ' נקרא 'ויויאן' על שם דמות האם שמשחקת רונית אלקבץ ז"ל, בסרטים שכתבה וביימה עם אחיה, שלומי אלקבץ.
בימוי: שלומי אלקבץ
זוכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ופרס הבימוי בפסטיבל ירושלים 2021.
ישראל | 2021 | עברית, צרפתית, ערבית, תרגום לעברית |108 דקות

More Events

Events More

Date:
24.2
Monday
Hour: 20:00

The Property | Screening and dialog with Dana Modan

A journey full of secrets and deceptions, which begins with real estate issues but actually devotes itself to matters of the heart, in Dana Modan’s first film as director, based on a graphic novel with family autobiographical elements, written and illustrated by her sister, Rutu Modan.



Regina and her granddaughter Mika embark on a journey to Poland to reclaim their family property seized during World War II. 
But their quest quickly unravels. Regina unexpectedly decides to abandon the mission entirely, leaving Mika lost and confused. 
To complicate matters further, an irritating distant relative keeps appearing at every turn. Just as Mika finds herself falling for a charming tour guide, Regina seizes the opportunity to pursue her own hidden agenda: finding her long-lost love, from whom she was separated seventy years ago.

 

The Property’ blends the different and similar characteristics of the Modan sisters as creators, and echoes their previous works: on the one hand, the pull to an ironic gaze and to comic situations steeped in black humor, evident in the television series created by Dana (‘Love Hurts’, ‘Significant Other’, ‘Aviram Katz’), and on the other hand, a dreamy-melancholic atmosphere that characterizes Rutu’s stories and illustrations. Cinematographer Yaron Scharf does a good job of translating the visual perspective of the illustrator Modan into film, and also of capturing Warsaw in a way that blurs its past and its present into a uniform, theatrical time, which well serves the journey that the grandmother and granddaughter take down memory lane.” (Shani Litman, Haaretz)
 

StageTalk Following the screening, a conversation with the film director Dana Modan

Read more Read more